• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
WineInVein

WineInVein

Vin til VelVære

  • Homepage
  • Om WineInVein
  • Breaking!
  • Producenter
    • Alsace
      • Domaine Jean Huttard
    • Baden
      • Jürgen von der Mark
      • M von der Mark
    • Beaujolais
      • L’Épicurieux
      • Domaine de Mont Bessay
      • Les Deux Flèches
    • Bourgogne
      • A. Chopin & Fils
      • Cellier aux Moines
      • Domaine Benoit Chevallier
      • Domaine Chicotot
      • Jean-Pierre Guyon
      • Bruno Clavelier
      • Domaine Dubuet – Boillot
      • Hoffmann – Jayer
      • Domaine Michel Gaunoux
      • Morey – Coffinet
      • Vincent Ledy
      • Domaine PO (Pierre-Olivier) Garcia
      • Jean Marshall
    • Champagne
      • Domaine Charlot Père & Fils
    • Languedoc
      • Domaine de Rapatel
    • Lanzarote
    • Loire
      • Domaine du Val de Bargis
    • Mosel
      • Weingut Kirsten
    • Penedès
      • El Jardi dels Sentits – Blanca Ozcariz
    • Piemonte
      • 460 Casina Bric
      • Cascina Fornace
      • Chiussuma
    • Rioja
      • Berta Valgañón
  • Kontakt WineInVein
  • Show Search
Hide Search

Fællesskab

Winemaker’s Dinner med Alexandre Vernet fra Hoffmann – Jayer på Capo og Bobe

Tavs · Mar 29, 2026 ·

Alexandre Vernet i den meget smukke kælder på domaine Hoffmann – Jayer.

Alexandre er efter min mening den ene af de to mest progressive og dynamiske regisseurs i Hele det Hellige Land (den anden er Guillaume Marko fra Cellier aux Moines), og han sigter direkte efter stjernerne. Han har lavet den indiskutabelt største Hautes Côtes vin siden år 2001, Cuvée Rosalie, og hans Côtes de Nuits Village Clos Magny kæmper med Jérome Galeyrands Les Retraits om førstepladsen dér. Nuits st. Georges 1. Cru Les Damodes gives der flere gode udgaver af, f.,eks Benoit Chevalliers og, i ’24, POs – men Alexandre har de ældste stokke, plantet i 1901, og hans Damodes har en helt overlegen elegance; svævende, elegant. Echezeaux‘en tør jeg slet ikke tale om..

Hvis jeg siger André Hoffmann, så er der næppe mange, der forbinder det navn med vin – eller for den sags skyld med noget som helst andet. Men hvis jeg siger Hoffmann – La Roche, så vil nogle måske erindre sig, at det er navnet på en af verdens største medicinalkoncerner, med hovedsæde i Basel i Schweitz. Og for bordenden sidder oldebarnet til gamle Fritz Hoffmann – La Roche, føromtalte André. I sin fritid hygger André sig ligesom andre multimilliardærer med sin 3-stjernede restaurant og sit domaine i Bourgogne, som han købte af Gilles Jayer-Gilles i 2017. Rich man’s toys..

Således er André den enabler, der gør tingene mulige for den udførende kraft: Alexandre Vernet. Og han har unægtelig ikke ligget på den lade side; domainet blev øko-certificeret i ’21 og biodynamisk certificeret i ’24, samtidig med at det spritnye cuverie stod færdigt. Ikke at der var meget vin at komme i de smukke beton-cuves.. Det skorter ikke på planer og idéer, og ligesom med Cellier aux Moines er kombinationen af ubegrænsede ressourcer og en ung, meget talentfuld og hårdt arbejdende Regisseur en lige vej til vine, der definerer hvad der er muligt på deres respektive terroirer. Læs gerne mere om domainet her: https://www.wineinvein.com/producenter/bourgogne/hoffmann-jayer/

Og nu kommer han! Alexandre Vernet lander i Kastrup den 15. april kl. 11 !

Vi laver præsentation for de professionelle kl. 11.30 – 13.00, hvorefter vi kører til Aarhus for at holde WineMaker’s Dinner; vi laver præsentation for de professionelle i Aarhus torsdag formiddag kl. 11.00 og farter direkte tilbage til København til Winemaker’s Dinner dér. Fuld skrue..

Capo i Aarhus – og Bobe i København

I Jylland – onsdag 15.04 kl. 18.00 – er det selveste EPK (Emil Petersen Kok; Emils Instagram handle) sammen med Mika og et par prospekts på den efterhånden herostratisk berømte – for ikke at sige berygtede – vinbar / restaurant Capo. Hvis jeg kender EPK ret (og det mener jeg faktisk, at jeg gør) så tryller han rimelig vildt i køkkenet, så vi kan se frem til en stor gastronomisk aften. Vi serverer mindst ti vine + det løse – også de allerstørste; vi skal smage Regionale, Village, 1. Cru og Grand Cru. S’gu!
Kraftigt sponserede billetter købes for alt for billigt til kr. 999 på hjemmesiden her: Capo Vi var fuldstændig udsolgt sidst på Hærværk, og vi serverede ikke Grand Cru ved den lejlighed, så – don’t be late..

I København er det Bo Bech og chefsommalier Ottavio, der står for løjerne, torsdag 16.04 kl. 18.00 på restaurant Bobe. Og ja, der er forskel på Bobes husleje på Gråbrødretorv og Capos i Ny Munkegade, og således koster det samtlige kr. 1.200 pr. cuvert for Bos overlegne fem-retters menu med rigelige mængder, mindst 10 forskellige, af Alexandres vine til – Regionale, Village, 1. Cru og Grand Cru.. Vi skulle jo nødig ligge bagefter Aarhusianerne.. Jeg står som sædvanligt solidt og bredt, for ikke at sige temmelig tungt, på mål for WineInVeins motto: Wine is for Sharing !
De kraftigt sponserede billeter købes på Bobes hjemmeside, lige her, og vi har plads til ca. 30; bemærk, at vi var 62 på Circolo, da Max kom på besøg, og der fik vi ikke Grand Cru – så du skal nok ikke smøle alt for længe..

Jeg glæder mig som et lille barn til juleaften, og jeg håber vi ses!

Husk altid: Wine is for Sharing!

Alexandre i den meget smukke kælder på domaine Hoffmann – Jayer, i påtaget vigneron-positur. Vi hyggede os meget godt den eftermiddag, og fik unægtelig smagt en del vin. Det er en meget markant kvalitetsforbedring, han har gennemført på det hæderkronede domaine, der nu er både økologisk og biodynamisk certificeret.

Vinteren og foråret bringer to Vigneroner og en enkelt Sommalier på besøg til Danmark !

Tavs · Dec 5, 2025 ·

Andreas Winkelmann, Sommalier fra Weingut Kirsten, kommer til Danmark for at lære os noget om Riesling og Mad !

Da jeg var i Mosel i forrige uge smagte jeg for en gangs skyld med Andreas, der har arbejdet for Bernhard og Inge i fem år efterhånden, fordi Bernhard havde travlt med renovationen af den gamle mølle ovre på den anden side af Salmbach, der løber gennem Weingut Kirstens domicil.

Og det blev en anden oplevelse end jeg er vant til; hvor Bernhard og jeg altid nørder dybe, tekniske detaljer omkring hver enkelt vin, så nørdede Andreas og jeg mad og vin i stedet for, hvad hver enkelt cuvée kunne og ikke kunne, hvad der var den helt idéelle sammensætning og den slags. Og midt i vores stadig mere intense diskussion slog det mig, at netop den diskussion burde alle WineInVein’ere, og for den sags skyld en hel flok af vores dygtige kokke her i landet, have lejlighed til at deltage i – det var virkelig spændende, hvad Andreas og jeg kom frem til i løbet af nogle timer.

Andreas Winkelmann i egen trivelige figur. Andreas er åbenlyst ikke basketballspiller, men han er en exceptionelt dygtig smager, med en fuldstændig next-level indsigt i sammensætningen af mad og vin.

Og når nu WineInVeins koncernstruktur er så flad som tilfældet er, og beslutningskompetencen suverænt hviler hos den dér BarfodsBuddha, så tog det os cirka to øjeblikke at blive enige om at Andreas skulle til Danmark, og at vi i fællesskab med nogle progressive og nysgerrige kokke skulle demonstrere de MadMæssige Muligheder, Andreas har så stor en viden om. Han taler flydende engelsk, så vi lægger an til en vaskeægte Riesling Masterclass.

I Aarhus var det nemt at finde den rigtige chef til formålet, for Emil Petersen Kok
(EPK blandt venner) meldte både sig selv og Capo til forsøget lige på stedet. I København har jeg følerne ude hos flere; jeg ved endnu ikke hvor den lander, men rent tidsmæssigt taler vi sidst i januar eller først i februar. Mere om det, når den er helt på plads.

EPK i bedste Salt Bae stil i køkkenet på Capo. Hvordan han formår at servere en femretters til et helt selskab og også lige kører lidt a la carte til 30 andre fra Køkkenettet på Capo (fordanskning af Kitchenette) er et af denne verdens middelstore mysterier. Jeg tror personligt at der er tale om en lokal manifestation af en portal til Hogwarts køkken.

Maxime Dubuet er vigneronen bag det hastigt fremadstormende domaine Dubuet – Boillot. Ham besøgte jeg også i forrige uge (i det hele taget nåede jeg temmelig langt omkring) for at smage ’23 fra flaske – og vi tog lige både ’24 og ’25 med, når nu vi var i gang..

Max i den nye kælder i Savigny, der tidligere tilhørte domaine Ecard, som jeg husker fra Evy Hallings import/butik Le Domaine for – 25 år siden, måske? Anyway,

Max synes efterhånden at han har fundet sin stil, og har styr på at ramme den, endda med stigende præcision, i den Global Warming-befængte virkelighed, vi befinder os i.
Jeg er fuldstændig enig, og jeg kan endda bryste mig af at have forudset hans udvikling; jeg fortalte ham allerede i 2020, at selv om han på det tidspunkt ikke ville søge økologisk certificering, så ville han ende med at gå helt biodynamisk – det er nemlig den eneste måde, jeg kender, der kan give den præcision og nerve i vinen som han (og jeg) efterstræber.
I ’24 indledte han så certificeringsprocessen, og han har studeret biodynamik i løbet af i år og indkøbt alt det til faget hørende. Alt er såre godt, og jeg er meget tilfreds, på den dér smågnækkende, selvfede facon..

Et eksempel på smågnækkende og selvfed adfærd

Max’ ’23ere forventes at lande engang til januar (jeg skal nok advisere, sende allokationstilbud ud og alt det der) – og Max selv forventes at komme til Danmark sidst i februar eller først i marts – tbd, som det vist hedder på nu-dansk. Vi holder to Winemaker’s Dinners, én hos Mads Magnus på Démodé i København og én hos Rune på Hærværk i Aarhus. Datoer og Detaljer følger..

Det vil antageligt ikke længere overraske nogen, at jeg også besøgte Alexandre Vernet på domaine Hoffmann – Jayer i forrige uge, for at smage – nårh ja, ’23 fra flaske og ’24 og ’25 fra fad. I det hele taget har jeg fået smagt temmelig meget ’23 fra flaske, samt ’24 og ’25 fra fad.

Alexandre med en af de pyttesmå rustfri ståltanke, han i al hast måtte indkøbe til at vinificere de mikroskopiske mængder ’24, han høstede, fordi de knap nok kunne fylde bunden af hans fine, nye betongæringskar. Men altså, den vin, Alexandre ikke lavede noget af i ’24 – den smager saft susemig godt..


Og ja, Alexandre kommer også til Danmark, og modsat de to andre kan jeg endda sætte dato på: Der bliver en Winemaker’s Dinner på selveste Henne Kirkeby Kro, to-stjernet Michelin med ret til at bære samme, hos Henningog André d. 15. april 2026, og vi indtager Bobe på Gråbrødretorv i København i selskab med Bo Bech og Ottavio den 16. april.

Ottavio i fuld uniform med alle regalier foran pejsen på restaurant Bobe i færd med at dekantere en flaske meget velsmagende ’01 Ferrand Chateauneuf. Bemærk Durand’en, der også fungerer fint til at vise proppen frem; som det ses er den helt perfekt, men denne flaske havde også ligget hele sit liv i en Kold, Klam Kælder.

Husk altid: Wine is for Sharing !

Nyt fra det Hellige Land: Høsten ’25 #2

Tavs · Sep 24, 2025 ·

Jean Marshall foran sin Aligoté-mark oppe i Cervannes i Hautes Côte de Nuits 20.09; smukke og sunde druer. Han deler marken på ca. en hektar med Matthieu Moron, POs gamle partner, som til daglig er Chef de Culture hos d’Eugénie.

Jeg kom hjem i nat fra sidste del af høsten i det Hellige Land, og jeg vil gerne dele mine indtryk, forventninger, halve forståelser og almindelige bekymringer. Det følgende er baseret på mine erfaringer fra høsten og fra mine smagninger af den helt nye vin hos ca. 10 domainer, både under og udenfor WineInVeins vinger, frem til min afrejse 21.09.
Det er naturligvis ikke et representativt udsnit, så tag alting som generelle betragtninger.

For lige kort at rekapitulere (fedt ord, som alle nørder bør have på lager, nypudset og klar til brug), så har ’25 været mindst lige så ekstrem vejrmæssigt som de foregående 5 år – og det vil sige ekstrem på den ektreme måde. Læs gerne om sæsonen op til høst her: https://www.wineinvein.com/2025/09/06/nyt-fra-det-hellige-land-hosten-25/

Hvor vi havde en ekstrem hedebølge fra d. 7. august helt til den 19., så havde vi ekstremt vådt vejr fra den 29. frem til den 14. september. I og omkring Nuits faldt der lige under 200 mm. regn i den periode; cirka en trediedel af det gennemsnitlige årlige nedbør, og uden sammenligning den vådeste høst siden begyndelsen af vejrstatistikker.

Det interessante spørgsmål er selvfølgelig hvad det har betydet for høsten, som i forvejen var sendt i alle mulige retninger af hedebølgen. Well, først og fremmest betød det overhovedet ingenting for de vine, der blev høstet før – og det var en ret betydelig andel af de hvide i Côte de Beaune, nede på fladlandet i Meursault og Puligny; i lidt mindre grad Chassagne. Mange af de vine vil vise betydelig koncentration efter fordampningen under hedebølgen, og afhængig af planternes tilgang til vand vil de enten være noget grønne i syren (for de planter, der lukkede helt ned) eller lige omkring eller over middel for dem der ikke gjorde. Sukkerindholdet synes gennemsnitligt at holde sig under 13,5 potentielt, så vi får ikke bamsevine fra den kant.

De hvide, der blev høstet efter regnen begyndte, rehydrerede selvfølgelig, og for de druer, der var blevet beskadiget af solen under hedebølgen betød det at de ofte sprækkede – og det betyder råd under de relativt varme forhold, vi havde. Aligoté kan sagtens tåle en del botrytis; det giver en hvis fedme og en snert af spice til vinene, der ellers kan være stringente til den stålede side – men Chardonnay bliver typisk noget toptung og eksotisk i udtrykket og mister hurtigt sin druetypicitet, hvis der er for meget råd i den.

For de hvide oppe i Hautes Côtes, der absolut ikke var modne på det tidspunkt, var effekten ikke helt så dramatisk; dels faldt der mindre regn deroppe, og dels var druerne ikke ligeså langt fremme under hedebølgen, så de var mindre berørt, og havde tykkere skaller – og dels var der køligere. Råd begyndte først at blive et problem hen mod midten af måneden, og der havde de fleste domainer alle hvide i hus.

Lucien Rocault med et glas næsten færdiggæret St. Romain Sous Roche. Fint syrespil, god koncentration – det er naturligvis alt, alt for tidligt at sige noget om den færdige vin, men vi kan trods alt sige noget om balancen; sige at den ikke bliver varm, eller tynd, eller syreflad..

Det var ikke mange røde, der blev høstet inden regnen; hos PO havde vi dog de tre Côte de Beaune-vine i hus, og de var virkelig fine: Alkohol lige omkting eller lidt under 13, og fin syre. De første røde efter den første regn (det her bliver hurtigt kompliceret) opførte sig forbløffende pænt, af en eller anden grund slugte de ikke vandet i hurtigt tempo – og der var ellers vand nok; der faldt 80 mm. natten mellem den 28. og 29. august. Jean Marshall plukkede mellem d. 2. og den 6., lige inden det andet store regnvejr, og hans udbytter lå mellem 20 og 23 hl/ha (bortset fra Perrières, som var helt nede på 12) af vine, som var dybe, koncentrerede og med virkelig god friskhed, Ph omkring 3,3. Absolut ingen dilution. Benoit Chevalliers vine, høstet i samme tidsrum, viste et tilsvarende format, omend udbytterne var lidt højere.

Tingene gik imidlertid skråt ned ad bakke efter det andet, store regnvejr 7. – 8. september, hvor vi fik endnu mere vand end sidst. Nu begyndte druernes skaller at dekomponere; langsommere eller hurtigere afhængig af hvor tæt bærene sad på klaserne. Druerne svulmede op, begyndte at sprække og botrytis spredte sig blandt klaserne. Hos PO betød det at sorteringsarbejdet blev mere omfattende, men for de medlemmer af de Fortabte Sjæle, der havde oplevet høsten i ’21, var det ikke noget at snakke om. Uanset mængden af råd slipper ingen beskadigede druer igennem, når mere end 100 (skriver éthundrede) mand er involveret i høstarbejdet henover hele høsten – og selv om det selvfølgelig ikke er på én gang, var vi dog mere end 50 på de største dage. Det er helt væsentligt at forstå forskellen på POs operation og alle andres.

Aligotéerne kommer altid til sidst, og de nød godt af solrige, varme dage efter den 15. september. Fuldmodne, med nogen botrytis – men ikke for meget. Det bliver meget spændende at følge deres udvikling, syren i mosten var fin, og eftersom det hovedsaglig er tartrisk syre i år, kommer vi ikke til at se store ændringer i Ph under malo’en.

Benoit, altid kritisk, med sin færdiggærede Lutenières; god koncentration, god syre, god friskhed. Han har ingen grund til bekymring; selv om vi intet kan sige om vinens aromatiske profil på dette tidspunkt, så kan vi sige, at balancen bliver god – og det er på mange måder det vigtigste.

Oppe i Hautes Côte gik alting som sædvanlig noget langsommere, og ligesom med de hvide var de fleste røde heller ikke modne før efter det andet regnvejr – men som sagt faldt der mindre vand deroppe, og druerne var mere robuste, fordi de ikke havde været udsat for samme varme som nede på côte’n. Både Vincent Ledy, Alexandre Vernet og Lucien Rocault høstede sunde druer, og smagt den 19. og 20. var de selvfølgelig ikke færdiggærede, men de viste igen fin koncentration og god friskhed – og de respektive vigneron’er viste stor tilfredshed..

Summa summarum: ’25 bliver et meget heterogent år, hvor vi vil opleve vine til den grønne side, vine til den marmeladede side, tynde vine med bismag af råd (jeg kan sige det med sikkerhed; jeg smagte også en hel del andre domainer) – og fine, koncentrerede vine med god friskhed og sågar stor dybde. Forskellene findes også inden for de enkelte domainer; udfordringen i disse Global Warming-tider er at have et høsthold på stand-by lige til det perfekte høsttidspunkt, og så endnu et hold til at sortere i bund efterfølgende. Det er kun de arealmæssigt mindre domainer, der har en chance for at ramme høstvinduet lige i røven for alle cuvéer. DRC havde f. eks ikke høstet deres store marker færdig inden det andet regnvejr, og det bliver interessant at se hvordan de vine kommer til at udvikle sig; godt så det ikke ud..

Vincents ’25ere på tank var typiske for hans stil: Dyb koncentration, spillende syre og lang, mineralsk finish. Her er det dog Chorey ’24 fra fad, som er en outsider med sin lette, friske og lettilgængelige udtryk.

Husk altid: Wine is for Sharing!

Nyt fra det Hellige Land: Høsten ’25 #1

Tavs · Sep 6, 2025 ·

Lars Greve i La Folie 6. september netop som solen stiger op lige øst for Mont Brouilly. Mont Blanc kan skimtes i horisonten længst til højre i billedet – The Instagram Moment, hvert år.. 🙂

Jeg er netop kommet hjem fra første runde af høsten ’25 – og jeg tager ned igen til den sidste del. Buddhalife.. 🙂

Årgang ’25 er endnu en Global Warming – årgang, og det med fynd og klem og store bogstaver. Sæsonen begyndte tidligt, og eftersom der var tilstrækkelig fugtighed i jorden voksede planterne med voldsom fart; vi så skud øge op til 20 cm. på en dag!
Meldugsporer fra sidste år var allestedsnærværende og havde for så vidt gode betingelser, men vigneronerne havde lært lektion; de stod klar helt fra start til at bekæmpe ethvert udbrud hårdt og hurtigt.

Blomstringen fandt sted i første halvdel af juni, og den var præget af en koldfront, der lige skulle forbi; det gik hurtigt, og vi oplevede en hel del coulure, det som englænderne kalder ‘shatter’ – de blomster, der ikke er bestøvet, tørrer ud og falder af. Således vidste vi allerede på det tidspunkt, at det i hvert fald ikke mængdemæssigt ville blive noget stort år. Juni gav os den første varmebølge, og flere vigneroner fortalte mig, at de aldrig havde set den grønne sæson, vækstsæsonen, udfolde sig med en sådan fart; de fleste mente, at det grundlæggende markarbejde med beskæring og opbinding var overstået ved junis udgang.

Juli gav stabilt vejr, og veraison indtraf midt til sidst på måneden; fjorten dage før normalen. Alting pegede mod en temmelig perfekt modningsperiode og en sund, omend ikke stor, høst. Lige indtil Hedebølgen fra Helvede ramte torsdag 07.08; vi fik 12 dage i streg frem til tirsdag 19.08 med temperaturer over 30 grader, flere dage mellem 38 og 39.

DJ i Beaune 1. Cru Les Tuvilains. Druerne var meget flotte og helt sygdomsfri, vejret var smukt – men Sophie, indehaveren, var helt ude af flippen, og ville nærmest veje hver enkelt klase for sig. Det var meget tydeligt, at fordampningen havde reduceret udbyttet i hendes mark så meget, at hun igen blev ramt økonomisk; ovenpå ’24 har dyrkerne brug for hver en drue, de kan sælge.

Hedebølgen ændrede alting. Dels blev modningen af druerne sat på turbo, således at sukkermålingerne skød i vejret – bortset ,selvfølgelig, fra de parceller, hvor stokkene ikke havde adgang til tilstrækkelig vand; dér lukkede planterne helt ned og satte alle processer i stå, som vi også så det nogle steder i både ’18, ’20 og ’22. Dels blev
druerne brændt på solsiden, Brûlage på fransk – det kan vi nu sortere os ud af. Og dels tørrede det druerne ud i voldsom grad; ved de temperaturer mister man et fad om dagen pr. ha til fordampning, hvilket sænkede det potentielle udbytte yderligere

Jeg har aldrig set så stor forvirring omkring høsttidspunkter; hvad der før havde lignet en rolig høststart først i september blev pludselig til panikhøst af især de hvide, der tabte syre med rekordfart, og udbredt uenighed om hvad der ville være det gode tidspunkt for de røde. PO erklærede ballet åbent på Corton 25.08, samme dag som i ’20, og vi høstede druer med 13,3% (jeg ved det, for de ligger i gæringskaret hvor det er nemt at lave en præcis måling af hele cuvéen) og helt modne fenoler; kærnerne i druerne var brune, stilkene ligeså. Imidlertid ville indehaveren af parcellen først høste en uge senere, på den anden side af et regnvejr. Jeg kan sagtens forstå, at man kan være fristet til at lade druerne rehydrere efter den voldsomme udtørring under hedebølgen – men det medfører jo også en udtynding af syren, som fordampningen havde koncentreret ligesom i ’20. Well, hvis man er mindre konsekvent end PO (and let’s face it, det er næsten alle), så lader det sig jo korrigere med syretilsætning – hvilket også er tilladt for økologiske domainer.

Høst '25, første del
Thibaults Batard .- Montrachet er ikke nogen stor cuvée, desværre – men kvaliteten er helt urimelig høj, klart højere end adskillige Montracheter (tag ikke mit ord for det; spørg Revue de Vin de France). Også i ’25 er det nærmest uvirkeligt, hvad den rolige, sympatiske og musikalske mand opnår. Mon der bliver 6 flasker til Danmark?

Den første regn kom 28.08, og den besværliggjorde høstarbejdet; dels klæber jorden sig til sko og fødder, og dels til de kasser, vi høster klaserne ned i. Heldigvis er POs marker bevokset mellem rækkerne, så vi høstede Aux st. Julien uden problemer, mens andre måtte leve med at få en del mudder med i kasserne – og dermed i vinen.

De første gæringer forløber, som jeg skriver disse linier, roligt og fint. Hvordan det bliver med de sidste cuvéer, hvor gentagne byger har skyllet mere af den naturlige gær af druerne, må tiden vise. Jeg kører ned igen til den sidste del af høsten 14.08; i mellemtiden får jeg meldinger ind fra nedlemmer af de Fortabte Sjæle hver dag.

Summa summarum: Vi kan sige med sikkerhed, at ’25 bliver en heterogen årgang, og at det ikke bliver en stor årgang mængdemæssigt set; et hurtigt slag på tasken siger 60 – 70% af en normalårgang. Vi kan sige med sikkerhed at vi kommer til at se marmeladevine, oven i købet lav på syre – alternatvivt marmelade med tilsat syre. De hvide vil ganske givet været mindre heterogene end de røde, men jeg skal smage dem efter endt malo før jeg vil sige noget som helst om kvalitet. Årgangen er lav på malisk syre generelt, hvorimod den tartriske syre er højere – og den forbliver stabil under den malolaktiske gæring (eller fermentering, som det jo retteligt er), så jeg forventer ikke noget stort syrefald under elevage – men altså, lad os nu få resten af høsten i hus, lad os komme igennem alle vinifikationer og entonnage, omstikning fra gæringskar til fade (eller keramik eller glas eller lertøj..) og lad os så lige få overstået maloen også – så bliver vi sikkert lidt klogere..

De meget smukke druer på Aux St. Julien, her fotograferet fra østsiden. Naboen har pløjet lige lovlig tæt på, men der er bevoksning mellem rækkerne, så vi plukker naturligvis ‘indefra’.

Husk altid: Wine is for Sharing!

Sjælden Søndag i Søllerød 26.10

Tavs · Sep 4, 2025 ·

Det var hårdt at sige farvel til Jan Restorff. Godthåbskirken var stuvende fuld, og der er efter sigende siddepladser til 1.000 mennesker derinde. Præstens tale var god og vedkommende, og vi var mange – rigtig mange – der havde tårer trillende ned af kinderne, da vi bagefter langsomt defilerede ud i solskinnet, hvor vi stod i små grupper og forsøgte at danne os et billede af det danske gastronomiske univers uden Jan Restorff. En af deltagerne kom med den betragtning, at det nok var svært at finde en restaurant, der var åben til frokost. Sidemandens svar var, at hvis nogen havde anbragt en bombe i den kirke, så ville samtlige danske Michelinrestauranter være sat ud af drift. Begge betragtninger fortæller noget om Jans fuldstændig enestående position her i kongeriget.

Kroen (Søllerød Kro har særstatus på den måde, at ‘Kroen‘ i bestemt form altid refererer til Søllerød; alle andre kroer identificeres via deres stednavn) har mistet sin kaptajn gennem et kvart århundrede, og alle vi andre en landsfader inden for gastronomien.

Den sidste besked, jeg modtog fra Jan var på min fødselsdag i år. Jeg bilder mig ikke ind at jeg havde nogen form for særstatus hos Jan; jeg tror, han evnede at omfatte os alle med sin unikke nærhed, sin opmærksomhed.

But the show must go on, og vi skal lære at forholde os til Kroen i en ny tid uden Jan. Heldigvis er resten af personalet på plads, Tòrur Restorff er udnævnt til fungerende restaurantschef og Brian Mark, den gæve synderjyde, regerer på 13. år i køkkenet frem til udgangen af året, Jeg føler mig helt tryg i forhold til Kroens fortsatte formåen både hvad angår gastronomi og værtsskab.

Så, i håbet om at der måtte være andre end mig, der gerne vil etablere en relation til Kroen i sin nye, gamle udformning, er Tòrur og jeg enedes om at søndag 26.10 bliver en meget smuk dag, hvor vi i samlet flok kan gå i kødet på en FuldFed Fem-retters af sønderjydens det bedste (som så i mellemtiden er udvidet til seks, helt i Kroens ånd) hvortil jeg graver i kælderen for at finde relevante og interessante vine frem til formålet.

Jeg har gennem alle år været ret god til at altid at holde lidt tilbage af vinene fra de forskellige vigneron’er, specifikt med det mål for øje at kunne lave nogle arrangementer og smage på nogle af de ting, som er svært tilgængelige, selv for allokationshavere. Og jeg kan slet ikke se noget bedre sted, eller sådan set en bedre anledning, til at søsætte den ambition.

Tòrur foreslog en fem-retters menu; det skulle Kroen have 1.500 for, og så kunne jeg jo sætte vin til for et tilsvarende beløb. Jeg tænkte, at det lød tilpas Søllerød’sk og gav mig til at finde vine frem. Da jeg var færdig stod det meget klart, at 1.500 end ikke var i nærheden af at dække kostprisen – og så tænkte jeg, at det var ligegyldigt, Wine is for Sharing, og det her var Kroen. Punktum. Jeg sendte mit forslag til Tòrur og Brian, som vendte tilbage med – ikke en femretters, men en full-blown seksretters plus trimminger. Jeg tolkede det sådan, at de værdsatte min gestus, og matchede den. Det bliver en god dag på Kroen..

Aperitif: Charlot Meunier Magnum ‘11
Brians svar: Kroens snack

Aligoté-sæt: Alle fire forskellige ’23 PO – et rigtig nørdesæt! 🙂
Brian: Helleflynder, sart røg, muslinge sauce, løjrom.

Côte Challonaise-sæt: ’22 Deux Flèches Pouilly Fuissé 1. Cru + ’22 Cellier aux Moines Montagny 1. Cru
. Begge domainer sætter ny standarder for deres respektive appelationer.
Brians svar: Pighvar, kartoffel valle sauce, porre, løvstik.

Pommard-sæt: Gaunoux ’06 Grand Epenots 1. Cru, Dubuet – Boillot ’20 Chanlins Bas 1. Cru. Old-school meets New-school.
Kroens svar: Lion’s mane, pommes pure, aromatik, skovens svampe

Nuits-sæt: PO ’21 Aux Thorey 1. Cru, Chicotot ’21 Aux Thorey 1. Cru. Ifølge PO er Clement Chicotot det største vitikulturelle talent i hele Côte d’Or.
Kroens svar: Indbagt unghane, Selleri, pebersky, æble sauce

Vosne-sæt: ’11 Bruno Aux Brûlées 1. Cru, ’21 Guyon Aux Brûlées 1. Cru. To Vosne koryfæer, samme mark, 10 års forskel.
Brian: Kroens kalv, stegt og braiseret, hengemte trøfler.

Til eftertanke: ’15 Thibault Batard – Montrachet Magnum Grand Cru
Kroen: Thybo-Gruyere-Comte

Wine is for Sharing!

Som altid er hyggen et fælles ansvar! 🙂

Den matematikkyndige læser vil kunne regne sig frem til 14 forskellige vine; forsøget bliver at prøve at ramme omkring ti glas pr. flaske. Absolut nok til at smage grundigt – og nok til at vi så rigeligt passerer en flaske pr. mand undervejs..

Hvor: Søllerød Kro, Søllerødvej 35, 2840 Holte

Hvornår: Søndag 26.10 2025 kl. 12.00 – 17.00

Hvad: Sjælden Søndag på Kroen

Pris: kr. 3.000

Tilmelding: Følg anvisningen nederst på siden.

Sådan ser Thibaults Batard – Montrachet Grand Cru ud inden vinifikation og flaskning. Og den smager også godt på det stadie, kan jeg fortælle. Billedet er fra forleden, da jeg var forbi for lige at sikre mig, at alting var, som det skulle være chez Thibault – det var det, selvfølgelig.

Sjælden Søndag er en anderledes komsammen, hvor jeg graver dybt i kælderen og hiver en række vine frem, som vi ikke har lejlighed til at tylle i os til hverdag. Sammen med Brian og Tòrur forsøger jeg at finde en balance mellem dybt nørderi og almen mad-og-vinbegejstring, således at vi alle kan føle os hjemme i Kroens trygge rammer, fordi:

Wine is for Sharing!

?

Tilmelding er strengt nødvendig!

Skriv en mail til tavs@wineinvein.com og gør rede for hvor mange du er. Så vil jeg til gengæld fortælle, om der er plads til dig/jer, og hvis der er plads, så vil du/i være tilmeldt, når du har indbetalt kr. 3.000 / person på Mobile Pay 115615 eller på bankkonto 3409-3807538160 mærket ‘Sjælden Søndag på Kroen‘

Vel mødt på Kroen!

  • Page 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Go to Next Page »

Copyright © 2026 · Monochrome Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in